روش‌های تمیز کردن اجاق‌گاز

برای تمیز کردن اجاق گاز راه های بسیاری وجود دارد اما کدام راه برای اجاق گاز شما مناسب است؟

همیشه دیده اید که پس از استفاده از اجاق گاز چه بلایی سر این وسیله می آید. لکه های چربی بر روی شبکه و صفحه، سر رفتن مواد غذایی از جمله شیر، سوختن مواد غذایی بر روی صفحه، رنگ تیره و لکه های روغنی شیشه فر و شیشه محافظ اجاق گاز و … از مواردی هستند که به خوبی با آنها آشنا هستید اما آیا می دانید که چگونه این لکه ها از بین می رود؟
با وجود حرارت ناشی از شعله ها این لکه ها و جرم ها به لکه هایی سمج و غیر قابل پاک کردن تبدیل می شوند پس بهتر است بعد از اتمام کارتان، کمی وقت بگذارید و برای تمیز کردن اجاق گاز مبله خود دست به کار شوید البته تا زمانی که اجاق گاز داغ است آنرا تمیز نکنید اجازه دهید کمی خنک شود و سپس اقدام به تمیز کردن آن کنید.
چنانچه از اجاق گاز های برقی استفاده می کنید قبل از هر اقدامی می بایست آن را از پریز برق جدا کرده تا بتوانید با خیال راحت آن را تمیز کنید.
باید تمامی قطعات و اجزای گاز همانند قسمت های فلزی و چدنی، شعله پخش کن ها و … را جدا کنید تا هر یک به صورت جداگانه تمیز و لکه زدایی کنید. دقت کنید که برخی از قسمت ها مخصوصا در اجاق های برقی به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی قابل جدا سازی نیستند، پس بهتر است آنچنان در جدا کردن قطعات خشن برخورد نکنید.

روش های تمیز کردن اجاق گاز مبله:

  • اگر مدت زیادی است که اجاق گاز خود را به درستی تمیز نکرده اید و دارای جرم های سنگینی می باشد تمام قطعات و اجزای جدا شده را در یک ظرف پلاستیکی بزرگ بریزید و سپس به مدت 10 تا 24 ساعت بگذارید در محلول آمونیاک بماند تا تمامی لکه ها و جرم ها به مرور زمان از بین بروند. جرم ها پس از باز شدن در محلول آمونیاک آماده جداسازی هستند. بهتر است از دستکش استفاده نمایید و لکه ها را با اسفنج از بین ببرید و در آخر با آب بشویید.
  • نمک چیزی است که همه در کابینت دارند و می تواند برای تمیز کردن آلودگی اجاق مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی که اجاقتان هنوز گرم است، لایه ای نمک روی سطح آن بپاشید. برای مدتی صبر کنید و سپس در حالی که دستکش به دست کرده اید، با پارچه یا دستمالی کهنه روغن آلودگی ها را پاک کنید. وقتی اجاقتان کاملا سرد شد، می توانید نمک بیشتری اضافه کنید و باقی مانده آلودگی ها را پاک کنید. استفاده از نمک راه خوبی برای تمیز کردن اجاق است، به علاوه زمان بعدی که اجاق را روشن می کنید در آشپزخانه تان بوی سوخت حس نمی کنید.

 

 

  • برای از بین بردن بوی بد حاصل از سر رفتن غذا یا هر حادثه ی دیگر از عصاره لیموترش استفاده کنید. عصاره لیمو نه تنها مواد چرب روی سطح اجاق را نرم کرده بلکه باعث می شود تا به راحتی لکه ها را تمیز کنید.
  • برای از بین بردن لکه ها و جرم های سنگین می توان از سرکه هم استفاده کرد. سرکه سفید یک گزینه عالی برای پاک کنندگی سطوح است. مقداری سرکه و به همان مقدار آب داخل یک اسپری ریخته و سپس از آن به عنوان محلول تمیز کننده استفاده کنید. یکی دیگر از خاصیت های استفاده از سرکه برای اجاق گاز از بین بردن بوی نامطبوع بر روی سطوح می باشد.
  • برای تمیز کردن راه های دیگری نیز وجود دارد که آن استفاده از ترکیب  سرکه و جوش شیرین یا آبلیمو و جوش شیرین می باشد که ابتدا مقداری جوش شیرین بر روی لکه ریخته و سپس بر روی آن آبلیمو یا سرکه میریزید این ترکیب بلافاصله شروع به کف کردن می کند و بافت سخت لکه را از بین می برد بهتر است کمی صبر کنید تا این ماده کاملا به خورد لکه برود و سپس آن را با کمک یک دستمال تمیز، پاک کنید.
  • برای از بین بردن لکه های سخت روغنی از مقداری آرد ذرت و یا پودر بچه استفاده کنید. پاشیدن این ماده بر روی قسمت های چرب شده گاز، چربی به راحتی با خاصیت جذب بالای آرد ذرت بافت سخت خود را از دست داده و به داخل آرد نفوذ می کند. سپس با کمک یک دستمال آغشته به مایع ظرف شویی می توانید به راحتی این لکه ها را پاک کنید.
  • حتما بعد از آشپزی در فر آن را تمیز کنید چنانچه تکه های غذا یا شیرینی در فر بماند منجر به بوی نامطبوع در آن شده و به سختی می توان فر را تمیز کرد. البته بگذارید که کاملا سرد شود تا دچار سوختگی نشوید. برای تمیز کردن صفحه ها و بدنه داخل فر می توان از ترکیب سرکه، آبلیمو و جوش شیرین استفاده کنید. این ترکیب می تواند هر نوع لکی که در داخل فر می باشد را به آسانی از بین ببرد.
torkamand
سپتامبر 15, 2021

دیدگاه خود را ارسال نمایید

پاسخ

    آیا خرید این محصول را به دوستانتان پیشنهاد می کنید؟

  • پیشنهاد می‌کنم
  • خیر ، پیشنهاد نمی‌کنم
  • نظری ندارم
  • نقاط قوت
  • نقاط ضعف

علاقه مندی ها 0
مقایسه